Biesheim – vrijdag 06 mei 2022

6 mei 2022 - Biesheim, Frankrijk

We hebben de kerkklok regelmatig horen slaan. En de regen op het dak horen kletteren. Toch goed geslapen! Als we op staan is het droog. Nog wel bewolkt. Vlakbij is een oud kerkje dat op overblijfselen van een kapel uit de 7e eeuw is gebouwd. Ik heb wel zin in een wandeling en ga lopen. Gerard pakt de laatste dingen in en rijdt er naar toe. De Eglise Saint-Martin des champs is echt prachtig. Zeker bezoeken als je ooit in de buurt bent. Daarna rijden we naar Biesheuvel. De bedoeling was op de camping te gaan op Ile du Rhein dat Frans gebied is. Het wordt omringd door water. Aan de ene kant de Rijn en aan de andere kant Grand Canal d’Alsace. Als we aankomen is de receptie gesloten tot 3 uur. We gaan daarom het gezellige Breisach am Rhein in. Het plan was om een drankje te doen bij het Gasthaus, maar we hebben daar ook heerlijk asperges en Mailländer Schnitzel gegeten. We lopen ook de Münsterberg op naar de St Stephansdom en bewonderen de Europastier, die de aandacht vestigt op het belang van de Europa-stemming in 1950. Volgens de mythe bracht God Zeus in de vorm van een stier, prinses Europa naar Kreta droeg of misschien naar Breisach? De individuele hoofden boven de stier lijken intens bezig te zijn met de mythe en haar tegenstrijdigheden. Uiteindelijk niet meer teruggegaan naar de camping. We overnachten op de camperplaats in Biesheim.

20220506 Overdekt bruggetje in Oltingue20220506 Een mooie wandeling naar de Eglise Saint-Martin des Champs

20220506 Mooie oude plattelandskerk met fresco's20220506 Sarcogaaf in Eglise Saint-Martin des Champs

20220506 Vanaf het Franse Ile du Rhin maken we een foto van het Duitse Breisach am Rhein

20220506 Uitzicht vanaf de Münsterberg op de Eckartsberg mey daarop resten van het voormalige fort