Garrebourg – dinsdag 17 mei 2022

17 mei 2022 - Garrebourg, Frankrijk

Geen kerkklok of koekoek gehoord vannacht. En ook geen boze buurman die vindt dat gratis elektriciteit alleen voor Fransen is. We ontbijten lekker buiten. We wilden naar Le Musée Historique, militaire et Erckmann-Chatrian in l’Hotel de Ville. Door personeelsgebrek helaas gesloten. Wel leuke tips van het Office du Tourisme gekregen. We besluiten naar Le Plan Incliné de Saint-Louis Arzaviller te gaan. Deze scheepslift langs het Marne-Rijnkanaal werd in 1969 in gebruik genomen om in één klap een serie van 17 sluizen over 4 kilometer te vervangen. Sinds 1953 deden de schippers daar 8 tot 13 uur over om die 4 kilometer af te leggen en het hoogteverschil van 44,5 meter te overbruggen. Ook zijn er twee kanalen aangelegd. Het Bovenkanaal richting Nancy en het Benedenkanaal richting Straatsburg. Nu ga je in 4 minuten tijd van het Bovenkanaal naar het Benedenkanaal. Interessant om te zien en mee te maken. Het is 26 graden. We lopen terug naar Cristallerie Lehrer waar we op het parkeerterrein staan en blijven overnachten. We eten een ijsje / of drinken een biertje op het terras. Ook kijken we naar een live-demonstratie glasblazen. We doen wat biertjes en worst in de koeltas en lopen naar het water om daar lekker te gaan zitten. Weer terug bij de camper steken we de bbq aan. Het is een heerlijke warme zomeravond. Lang buiten zitten dus.

20220517 Tanken en boodschappen doen_123901

20220517 Scheepslift - 2

20220517 Scheepslift - 320220517 Scheepslift machinekamer

20220517 Lekker biertje20220517 Cristallerie - glasblazen20220517 Bbq-en bij camper

1. Bert:
    17 mei 2022
    Weer een interessante dag, gaaf zo'n scheepslift, toch wel wat anders dan een sluis mochten jullie ook zelf nog een glad blazen??
    Hier ook heerlijk BBQ weer, qua weer hadden jullie in Nederland kunnen blijven, maar dan hadden jullie al dat moois niet gezien,