Völklingen – woensdag 18 mei 2022

18 mei 2022 - Völklingen, Duitsland

De zon schijnt volop als we opstaan. Het wordt dan ook 30 graden. We kunnen dus weer buiten ontbijten. Als we hebben ingepakt lopen we naar de Cristallerie om op het terras koffie te gaan drinken. Met tarte. Daarna lopen we toch de winkel in. We bewonderen de creaties die door de glaskunstenaars zijn gemaakt. Met de mond geblazen en met de hand geslepen. Glazen, vazen, beeldjes, sieraden en nog veel meer. Te veel/ Bijna onmogelijk hier een keus te maken. Rond 11 uur rijden we weg. We hebben Trier ingevoerd, maar we zien wel hoe ver we komen. Als we een leuk restaurant tegenkomen in Macheren, gaan we daar eten. Wederom een dagmenu. Ook erg lekker, maar minder verrassend. We rijden door naar Creutzwald. Uitgebreid shoppen bij E.Leclerc en daarna even lekker wat drinken bij het Lac de Creutzveld. Het is al later en daarom besluiten we een camperplaats dichterbij te zoeken. Dat is Völkingen geworden in Duitsland. Maar een klein half uurtje rijden. Door file werd dat een uurtje langer. Kan gebeuren. Wel prettig dat we uitgebreid geluncht hebben. Snel stokbrood en een pastasalade en yoghurt. En daarna het terrein verkend. We staan op het terrein van de IJzerfabriek van Völkingen. Dit gigantische staal- en Hoogovencomplex uit de bloeitijd van de ijzerindustrie behoort tot de meest originele wereldcultuurerfenissen van de UNESCO. Vabdaag rondje buitenkant gelopen. Als het lukt morgen de binnenkant.

20220518 Cristallerie Lehrer20220518 Restaurant Le Plaisir des Fondues in Macheren

20220518 Wat drinken en relaxen bij het Lac de Creutzwald20220518 Overnachten bij de oude IJzersmelterij in Völklingen