Dag 43 - 19 oktober 2021– Braga

19 oktober 2021 - Braga, Portugal

Vannacht donker en stil. We konden de zee horen. En krekels. Vers brood en sinaasappelsap gehaald bij de naastgelegen Aldi. Heerlijk buiten ontbeten. Daarna de voorraad aangevuld. Wederom bij de Aldi. Mooie route over smalle weggetjes naar Braga. Ik wilde graag het Estádio Municipal de Braga bezoeken dat is gebouwd voor het EK 2004 en waar ik de wedstrijd van het Nederlands elftal tegen Letland heb gezien. Het bijzondere aan het stadion is dat achter één goal geen tribune is maar een rotswand. Helaas was het gesloten en we kregen de tip om naar boven te rijden en vandaar het stadion beneden te zien liggen. Na wat zoeken en klimmen is het gelukt om een foto te maken. Het is 27 graden. Na cola en sinas (echt waar) te hebben gedronken bij een barretje rijden we naar onze overnachtingspelkop een parkeerterrein met picknicktafels bij de entree naar Santuári do Bom Jesus do Monte. Ook dit staat op de Unesco Wereld-erfgoedlijst. Het huidige heiligdom dateert uit 1722 toen de eerste trap werd gebouwd. De trappen die nu naar de Pelgrimskerk leiden, worden gevormd door 17 terrassen, elk versiert met symbolische fonteinen en andere decoraties met als thema o.a. de 5 zintuigen, de deugden en het plein van Moses. Heel bijzonder om van beneden af omhoog naar de trappen te kijken en boven natuurlijk genieten van het uitzicht beneden. Het was de klim meer dan waard. Moe en dorstig terug bij de camper waar we eerst wat drinken en dan buiten koken en eten. Genieten nu het droog en warm is.

20211019 - 02 Het Estádio Municipale Braga waar Nederland in 2004 met 3-0 van Letland won

20211019 - 06 Deze gigantische barokke Excardaria (trap) werd in 1772 ontworpen